springamilen.blogg.se

Vi är ett äkta par i våra bästa år som lever ett gott liv men alldeles för länge har prioriterat bort fysisk träning. Här följer du vår resa från soffpotatisar till fräscha paret som springer en mil.

Målbilder

Publicerad 2013-04-16 22:59:32 i Allmänt

Mina nya dyra skor kändes inte bra idag heller. På vänster fot helt OK men på höger så känns det efter halva passet som att det uppstår en knöl mitt under trampdynan och tårna domnar bort. Grrrr... Varför det då??? Man kan ju inte lämna tillbaka ett par skor som varit ute i leran. Hoppas någon av döttrarna har fötter till skorna så får jag göra som Stefan, köpa reaskor för 399 som verkar hur bra som helst.
 
Pass 2, vecka 2. Nu börjar man komma in i det här, faktiskt, bortsett från dumma skor!
 
Under dagens pass började jag fundera på målbilder. En idrottsman/kvinna ska väl ha en målbild framför ögonen som motivation? Försökte alltså att se mig själv jogga den där milen som vi åtagit oss att klara av. Tyvärr hade det snarast motsatt effekt; de futtiga minuterna som vi nu joggar i sträck är ju så oändligt långt från milen så jag blev bara trött av tanken. Jag har aldrig sprungit en mil i sträck. Visserligen tog jag milbanan i Maja Gräddnosloppet en gång för 15 år sen eller så, när jag var superdupervältränad för att vara mig men inte ens då kunde jag löpa hela sträckan. Jag promenerade väl kanske hälften.
 
Stefan tycker däremot inte att det låter det minsta märkvärdigt med en mil. När han var ung så tränade han friidrott och då sprang de 1,5 mil som uppvärmning flera gånger i veckan. Fort. Denne atlet har jag alltså som träningskompis. Det är iofs inte fullt så ojämlikt som det låter eftersom det där var väldigt länge sen. Men det är ju lite inspirerande faktiskt!
 
Stefans målbild är förresten att kunna springa utan att få ont. Bli piggare, och må bra helt enkelt. Det är ju sunt eller hur?
 
I kombination med eventuella målbilder= morötter så fungerar träningsprogrammet från Må Bra som piska. Tre gånger i veckan, därmed basta! "Så här gör du idag; 4 minuter det, 2 minuter det..."Det finns inte utrymme att känna efter vad man möjligtvis orkar eller att vela, bara att göra som programmet säger. Vi delade ut det idag också till min kompis Helena, som kom hit för att prova ett par urvuxna löparskor. (De passade inte, men istället fick hon te och kakor.) Vi passade på att printa ut programmet på papper till oss själva också och satte upp det på kylskåpet med avklarade pass överstrukna.
 
Nytt förslag på målbild: samtliga pass överstrukna!!! Den fungerar nog på oss som ständigt omger oss med att-göra-listor både hemma och på jobbet...
 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-04-18 08:02:37

Målbilder är viktiga! Jag hade flera olika såklart men den främsta var att få träffa den där Sara som kan springa en mil- den främlingen hade jag ingen aning om vem hon var. Det var en stark motivation . Jag såg också framför mig hur jag skulle resa armarna i luften och skrika "jag klarade det! Korka upp champagnen!! "Och precis så härligt blev det. Fast det blev vin och chokladpudding istället . Min nya målbild är att jag tittar på klockan och... Se där! En mil på 55 minuter !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela